מהו SCD – הפרעה בתקשורת חברתית?

כתבה שהתפרסם בתאריך 12/1/2024
בשם "למי קראת על הרצף?" בעיתון קטיפה המוסף ליתד נאמן

 

מהי ההגדרה של SCD ?

הפרעת תקשורת חברתית (SCD) היא לקות המשפיע על היכולת של האדם להשתמש ולהבין שפה מדוברת, כמו גם לנווט במצבים חברתיים ותקשורתיים. זה יכול לגרום לקשיים ברכישת שפה, בפירוש רמזים חברתיים ובאינטראקציה עם החברה.

התקשורת שלנו משמשת כאמצעי המאפשר חיבור בין אנשים ויש לה תפקיד מפתח במפגש האנושי. תקשורת יכולה להתרחש בנסיבות שונות שכוללות למשל תיאום הדדי, שיתוף בחוויה, עדכון, בקשה, עימות ועוד. לכל חברה יש את החוקים הבלתי כתובים שלה וחוקים חברתיים תקשורתיים בלתי כתובים אלה מוגדרים תחת המושג פרגמטיקה. חוקים אלה כוללים מרכיבים מילוליים (למשל מבע מילולי שהוא ברור דיו למאזין) ולא מילוליים (למשל הבעות פנים, קשר עין, מחוות גוף ועוד) והם נרכשים באמצעות התנסויות ולא על ידי למידה מסודרת כלשהי.
לדוגמא; כשאדם פוגש חבר ותיק שלא ראה זמן רב הבעות הפנים והיחס יהיו שונים מאשר היחס לחבר לעבודה שאותו אדם פוגש יום־יום במסדרון. השיתוף והפתיחות עם אדם קרוב אינם דומים לשיחה אקראית עם אדם זר במכולות. כשמדובר בילדים, קיים סדר במהלך השיעורים ויש דרך מסוימת לפנות כדי לענות על שאלה, כללי התנהגות וביטוי, ובמהלך משחקים בגן יש תור שצריך לשמור עליו וכללים הקשורים לניהול שיח שיש להתחשב בהם.

כל אלה הם מאפיינים של תקשורת בין אנשים שנקרא פרגמטיקה, אבל למי שיש הפרעה בתקשורת חברתית SCD, צורות ביטוי אלה לא תמיד ברורות מאליהן. התוצאה היא קושי חברתי התנהגותי ורגשי, שכן אנשים נוטים להתרחק ממי שאינו פועל על פי הקודים הקיימים ומתנהג באופן שונה מה שיכול להוביל גם לתחושות של בידוד.

לעיתים ילדים אלו מסתובבים עם כאב עצום, הם רואים שהחברה דוחה אותם והם לא מבינם למה, הם אמרו אותו דבר כמו החבר שלהם ורק אותם דחו, והם לא שמים לב שהם אמרו את זה במנגינה אחרת, מנגינה יותר מעצבנת… או בזמן לא מתאים, כמו כן הם לא מבינים למה המנהל טוען שהם התחצפו הם סך הכל אמרו מה שחשבו… והם לא מבינים שלא מתאים לומר למנהל את מה כל מה שחושבים.

איך מזהים SCD?

מדובר בילדים חביבים וחכמים ולעיתים חביבים במיוחד אך ניתן לראות שחסר להם הטקט והמיומנויות איך להתנהל בשדה החברתי, הם לא מבינים בין השורות, ואת הדברים שאנשים קולטים מהאוויר, כגון שכעת אבא לא מרגיש טוב ולא מתאים להדליק מוזיקה בקול, מאיפה שידע אם לא אמרו לו יטען הוא להגנתו! ואכן הוא מתקשה להבין את הקודים ואת הדברים שלא נאמרו, צריך לזכור שרוב התקשורת היום-יומית שלנו מעורפלת ודו משמעית, אך באופן טבעי רובנו נבין את המשמעות המתבקשת, על פי ההקשר בו היא מתקיימת – למשל אם נשמע חבר אומר כי הוא "קופץ למכולת" , לא נתייחס אל האמירה שלו ברמת הפשט, נבין שהוא מתכוון שהוא הולך מהר למכולת, אם נאמר לילד להזיז את עצמו בשעת הבוקר, הוא יבין כי הכוונה היא להזדרז ולהתארגן לחיידר ולא לבזבז זמן מיותר תקשורת בין אישית זו, התלויה בהקשר, אינה מובנת מאליה עבור מי שסובל מליקוי בתקשורת חברתית.

בטיפול מלמדים ילדים אלו על כניסה נכונה לשיחה שמתקיימת, על ערנות לקודים התנהגותיים לא מילוליים וככלל על התנהגות מותאמת חברתית. כמו כן גם בקריאת העצמי והאחר (למשל ביכולת לזהות מה אני או האחר מרגיש או חושב עכשיו וכיו"ב).

מה ההבדל בין התפרעת תקשורת חברתית – SCD, לבין אוטיזם- ASD?

חשוב להבין את ההבדל בין האבחנות ASD ו-SCD, למרות שהם עשויים להיראות דומים במבט ראשון, יש הבדלים מכריעים בין שתי האבחנות.

הגדרת הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD):
הפרעת הספקטרום האוטיסטי, הידועה בכינויה ASD, היא הפרעה נוירו-התפתחותית מורכבת המשפיעה על אינטראקציה חברתית, כישורי תקשורת והתנהגות. אנשים המאובחנים עם ASD עשויים להפגין מגוון רחב של תסמינים, המשתנים בחומרה ובהצגתם. תכונות הליבה של ASD כוללות אתגרים באינטראקציה חברתית, קשיים בתקשורת מילולית ולא מילולית, התנהגויות חוזרות ונשנות ותחומי עניין מוגבלים. ASD מאובחן בדרך כלל מוקדם בילדות, וניתן לזהות אותו כבר בסביבות גיל שנתיים או שלוש.

הגדרת הפרעת תקשורת חברתית (SCD):
הפרעת תקשורת חברתית, המכונה SCD, היא גם הפרעה נוירו-התפתחותית, אך יש לה כמה הבדלים מובהקים מ-ASD. ראשית SCD סובב בעיקר סביב קשיים בתקשורת חברתית וכישורי שפה פרגמטיים. אנשים עם SCD מתקשים בשימוש חברתי בתקשורת מילולית ולא מילולית, כגון הבנה ושימוש נכון במחוות, שמירה על שיחה ופירוש רמזים חברתיים. שלא כמו ASD, אנשים עם SCD אינם מציגים התנהגויות חוזרות או תחומי עניין מוגבלים הקשורים בדרך כלל לאוטיזם, כמו כן לבעלי SCD אפקט מתגוון, יכולה להיות הבנה לרגשות של עצמו ושל השני, בשונה מASD ששם כל המערכת התקשורתית לקויה ולרוב יש קושי להבין רגשות של עצמו ושל האחר.

הבדלים בין ASD ל-SCD:
1. מיקוד של ליקויים:
ASD מאופיין בליקויים באינטראקציה חברתית, חסר כללי בתפקוד התקשרות ובהבנת רגשות של עצמו ושל האחר, קשיים בתקשורת ובהתנהגות. לעומת זאת, SCD משפיע בעיקר על מיומנויות תקשורת חברתית ושימוש בשפה פרגמטית, ללא התנהגויות חוזרות ונשנות או תחומי עניין מוגבלים.

2. חומרה והיקף:
ASD ידוע במגוון הרחב של חומרת הסימפטומים שלו, המשתנה בין קל לחמור, ומקיף קשת רחבה של תסמינים ואתגרים. SCD, לעומת זאת, הוא בדרך כלל פחות חמור וסובב במיוחד סביב ליקויים בשפה ובתקשורת חברתית.

3. גיל הזיהוי ואבחנה:

בשונה מASD שמזהים כבר בגיל הילדות המוקדמת, בSCD ניתן לעיתים לא לראות את הקשיים עד גיל מאחור יותר, כשמגיע שלב שהילד צריך כבר להשתמש עם מיומנויות תקשורתיות מפותחות יותר.

מהו דרך הטיפול בSCD

חשוב לדעת כי טיפול "לפיתוח מיומנויות תקשורתיות" ממלא תפקיד משמעותי בסיוע לילדים עם SCD לפתח ולשפר את כישוריהם החברתיים כדי לנווט ביעילות בחברה, יש מגוון גישות ושיטות איך לעזור לילדים בעלי SCD, והמכנה המשותף שלהם הוא פיתוח מיומנויות תקשורתיות מותאמות יותר אשר יעזרו לילדים להתמודד בחברה ביעילות, הטיפולים הם לרוב פרטניים ולעיתים גם קבוצתיים לתרגל מיומנויות חברתיות תקינות.

בטיפול עובדים עם הילדים כדי ללמד אותם כיצד ליזום ולנהל שיחות. זה כולל למידה של אסטרטגיות להתחלה וסיום של שיחות בצורה מתאימה, הבנת תורנות ושימוש בשפת גוף מתאימות במהלך אינטראקציות, כמו כן מתמקדים בזיהוי והבנה של רגשות של עצמנו ושל אחרים, פירוש רמזים חברתיים ואיך להגיב נכון להקשרים חברתיים שונים, הטיפול עוזר גם לפתח אסטרטגיות וטכניקות לפתרון בעיות לניהול קונפליקטים, ניהול משא ומתן ופשרה, ומציאת פתרונות משביעי רצון והדדית, בטיפולים משלבים סימולציות ותרגילי משחק תפקידים, על מנת להדגים תרחישים חברתיים בסביבה בטוחה ותומכת וללמוד איך להתנהל אתם.

מה המקור לקשיי SCD?

הליקויים בפרגמטיות והבנת ההתקשרות הם מולדים! ביחד עם זאת בניגוד לאוטיזם, שבדרך כלל ניתן לזיהוי בגיל צעיר, SCD עשוי להיות מורגש רק בשנים מאוחרות יותר, במיוחד כאשר ילדים מתקשים לתפקד במסגרת הנורמות החברתיות המצופות מהן, לרוב הקושי הופך בולט יותר ככל שילדים מתבגרים ומתמודדים עם מצבים חברתיים מורכבים יותר.

במחקרים שנערכו לאחרונה על טיפול בילדים צעירים החוקרים ציינו כי התערבות מוקדמת לכל סוגי הפרעות התקשורת יעילה יותר מזו הניתנת בגילאים מאוחרים יותר, ולכן זיהוי והתערבות מוקדמים הם חיוניים בתמיכה לבעלי SCD.

 מה על החברה לדעת ביחס לילדי SCD?

על מנת לעזור לילדים אלו חיוני שנבין טוב יותר ילדים עם קשיים בתקשורת חברתית ונכיר באתגרים העומדים בפניהם בזיהוי ובפירוש מצבים חברתיים. ילדים אלו עשויים להתנהג אחרת מהמקובל, אך חשוב לזכור שזה לא נובע מכוונה רעה או חוצפה.

במקום לצעוק שוב ושוב על הילדים הללו ולדרוש מהם לשפר את ההתנהגות שלהם, שעלול להביך אותם ולפגוע בדימוי העצמי שלהם, יש צורך לפנות אליהם בהבנה. ילדים אלו עשויים שלא לדעת כיצד לשפר או לשנות את התנהגותם ללא הדרכה ותמיכה.

כשאנחנו צועקים ומזהירים אותם בחומרה, זה רק מחמיר את המצב ומפריע להתקדמותם. עם זאת, על ידי הבנת קשיי התקשורת שילדים אלה מתמודדים איתם, נוכל לאמץ גישה אחרת. ראשית, נוכל להכיל ולהבין טוב יותר את האתגרים שלהם. שנית, נוכל לספק הדרכה מתאימה, כמו הסבר לילד כיצד להגיב ולהתנהג במצבים חברתיים.

על ידי הפנמה והבנת הקשיים נוכל ליצור סביבה המעצימה את הילדים הללו לשפר את כישורי התקשורת החברתית שלהם. במקום להאשים אותם, חיוני להתמקד במתן הכלים והאסטרטגיות הדרושים כדי לנווט אינטראקציות חברתיות בהצלחה.

מה הורים יכולים לעשות כדי לקדם את ילדיהם הלוקים בSCD?

להורים יש תפקיד חשוב בקידום מיומנויות תקשורת יעילות בילדים עם הפרעת תקשורת חברתית (SCD). הורים צריכים לזכור שהם יכולים לתרום באופן משמעותי לקידום התקשורת של ילדיהם לאורך היום.

לדוגמה, הורים יכולים ללמד משימות ספציפיות כמו שמירה על מרחק של מטר מהחבר שמולם. או לדוגמא ללמד רמזים חברתיים רחבים יותר על ידי סיוע לילדים לקרוא ניואנסים ומתן משוב על התנהגותם עם החברים ועם האחים. כמובן שמשוב זה צריך להינתן בצורה חיובית ולא קריטית.

ילדים עם SCD יכולים ללמוד מיומנויות על ידי קבלת משוב מההורים על סגנון התקשורת שלהם, ועל ידי מעורבות פעילה ותמיכה בחוויות התקשורת של ילדיהם, ההורים יכולים להעצים את הילדים להסתדר במצבים חברתיים בביטחון רב יותר. חשוב ביותר לתת לילדים משוב בונה וליצור סביבה שבה ילדים יכולים ללמוד ולצמוח מבלי לחוש ביקורת.

הרשמה לסדנא

ההרשמה נסגרה

לפרטים על סדנאות נוספות ניתן להירשם בניוזליטר ונעדכן לקראת הסדנא החדשה

הרשמה למוקדנים ומוקדניות

הרשמה לגברים

הרשמה לנשים

לידיעתכם הסדנא כבר התקיימה
ניתן לעקוב כאן באתר לגבי סדנא נוספת לנשים