"ADHD" הפרעה או מתנה

אמר החכם, "אילו לא תדע את חיסרון בנך, הוא עלול לגדול עם חסרונו. אבל אם לא תדע את מעלותיו ייתכן ולא יגדל כלל"! 

אז הפעם נתחיל עם החיובי לראות את הכוחות, ולזכור אותם. כולם מכירים את הסיפור המפורסם על ר' אייזיק ר' יעקעל'ס, האיש שחלם על האוצר המצוי מתחת לגשר בפראג, ולבסוף מצא את אוצרו ממתין לו מתחת לתנורו בביתו בקראקא, ובנה מכסף זה את בית הכנסת הידוע הקרוי על שמו. (לסיפור המלא לחץ כאן)

נעבור לילדים החביבים בעלי הפרעת הADHD, ונשתמש בסיפור הנ"ל. הגישה הרווחת בעזרה לילדים אלו, היא העזרה הסיוע והטיפול כיצד להושיט להם יד; לדעת להתאים לכל אחד התרופה המתאימה לו; ולהעניק להם טכניקות שילמדו כיצד לעזור לעצמם בחלק הרגשי ובחלק הלימודי ודידקטי. כל הדברים אלו נכונים וברורים, כפי שנתבארו בפרוטרוט בכתבות הקודמים "ילדי ADHD לומדים גמרא".  אבל, אסור לנו להתעלם, ובוודאי שלא להעלים עין מהם עצמם, ולא למנוע טוב מבעליו – ולספר להם מהו האוצר היקר הטמון אצלם מתוקף היותם מה שהם. שכן, יש להם אוצר של תכונות ומעלות, שדווקא אצלם הם ברמה הרבה יותר מפותחת משאר בני גילם.

 ואמנם, בחיים אנו רואים הרבה אנשים בעלי הפרעה זו שמצליחים מאוד במגוון גדול של תחומים, ומטפסים ביתר קלות בסולם ההצלחה כשבני גילם צריכים להקדיש מאמץ נוסף.

הידע הזה נחוץ לילדים הללו עצמם, שיוכלו להכיר במיוחד במועיל ובנהדר שלהם, להעריך את עצמם, ולהניע את מעגל התגובות החיובי, ולשאוב כוחות נפש, להתמודד עם הקושי, ולהמשיך לטפס ולהצליח בחייהם. אך גם אנו, הורים ומורים, חייבים לדעת ולהכיר בשלל המעלות והתכונות הטובות שלהם, כי זה המפתח לפריחה ולהתפתחות בריאה של הילד.

המשוב הנושב מאתנו, כשאנו מכירים וזוכרים את המיוחד שבהם, מגיע לנפשם של הילדים כטללי טל, כמלאך המכה ואומר גדל. זה קורה בעצם ידיעתנו והכרתנו המליאה, ובזכרנו זאת כשאנחנו יחד, אף בלי לומר מלה על כך, שהרי הלבבות הקרובים קוראים איש את רעהו. וכן כל שפת הגוף נימות הפנים הטון וקצב הדיבור, משתנים מהקצה אל הקצה, כשהלב זוכר את הטוב. מיותר להבהיר, שצריך להקפיד מאד על הגבולות, ולעמוד על משמרתם בעקביות. במיוחד לילדים אלו שזקוקים לגבולות יותר מכל אחד אחר. ויותר ממה שההורים, הבית והמוסד בו הם לומדים מרוויחים מכך שילדים אלו עומדים בגבולותיהם, הרי שהם עצמם מפיקים את הריווח הגדול ביותר. שכן, על ידי הציות והעמידה בכללים ובהגבלות, הם קונים את הביטחון עצמי, ועל ידי השליטה העצמית הם מקבלים את החוסן הפנימי. לאידך, פשוט הדבר, שגם בשעה שאין מנוס ויש לגעור בהם, הרי גם בשעה שהגערה נאמרת, וגם בשעה שנשללת מהם זכות מסוימת על פי הנוהל שנקבע אתם מראש, גם בשעה זו ממש, צריכים לזכור בלבאת האוצר הגדול הטמון בילדים אלו.

כי הרי הגערה וגם העונש הם רק מאהבתנו והערכתנו אותם, ומהציפיות שיש לו אליהם. ההקפדה שאנו מקפידים על הגבולות והתוצאות שמתקבלות הן לא למרות מעלותיהם, אלא בגללם. דהיינו, בגלל שיש בהם כל כך הרבה, ואנו רוצים בכל לבנו שהחיים שלהם יאירו להם את פניהם, ושהם יצליחו להגיע לפסגת הצלחתם עם כל המיוחדות שבכך, לכן אנו מחזקים את יציבותם החיצונית והפנימית. וכשההתייחסות אליהם תהיה בצורה שכתבנו, נחסוך הרבה מרמור משני הצדדים. הילדים ירגישו ויפנימו את המסר האמתי מאתנו אליהם, ולא יתלו את היחס בחוסר סבלנות וכדומה, כמו שכתוב שהלבבות הקרובים יגידו זה לזה.

המעלות הטובות

וכעת נציג רשימה מפורטת של המעלות הטובות שהזכרנו בראשית הדברים.

  • יצירתיות – נגזרת מהמילה יוצר, עקב מהלך החשיבה המיוחד שלהם, הם גם יגיעו לפתרון מעשי שאחרים לא חלמו להגיע אליו.

  • חשיבה מקורית – עקב חוסר נטייתם להתמזג עם החשיבה הסובבת, הם ממשיכים בחשיבתם הסובייקטיבית, ומגיעים משם לחשיבות מקוריות ובלתי שגרתי שהם מאוד מועילות ומחכימות.

  • ריבוי אפשרויות – הם לא מתמקדים בכיוון אחד, אלא נוטים מכיוון לכיוון, ומגיעים בגלל התפצלות החשיבה לריבוי נתיבים ואפשרויות.

  • אנרגיה וחיוניות – זה ממש פשוט וברור שיש אצלם ריבוי אנרגיה, וכשהם מרגישים טוב וחיובי, האנרגיה הופכת לאנרגיה חיובית ומועילה.

  • ספונטניות – הם לא חושבים על כל מלה איך להגיד ואיך לבטא. הם אומרים את שלהם בפשטות, (ואנשים אוהבים פשטות).

נתקדם יותר ונמצה את הטוב עד תומו: לא רק המעלות הנפלאות הנמצאות בהם, אלא אפילו הנטיות והתכונות הלקויים, אלו שמפריעים להם בתפקוד במוסד הלימודי או בהתנהגותם, גם בהם נמצא פרספקטיבה חיובית,

כשנשכיל למצוא באיזו פינה בחיים, אפשר לנצל תכונה זאת ולהפיק ממנה תועלת וריווח להם ולסובבים.

חוסר המיקוד כמשל

אחת מהתכונות הדומיננטיות שמפריעה להם, היא: חוסר היכולת להתמקד בדבר אחד ולהישאר ממוקדים בו. חיסרון זה אומנם ימנע מהם להיות מתכנתים,  אבל מצד שני יש תפקידים ומשרות שהם יהיו המבוקשים הראשונים, ואלו הם מקומות שצריך לנהל בהם מספר משימות יחד, מה שקורים "להחזיק ראש", ולא לאבד עשתונות נוכח כמות גדולה של גירויים בזמן קצר יחסית.

לדוגמא, ניהול חנות גדולה, כשבאותו זמן קצר צריך לפקח על סחורה נכנסת, תשלומים ליבואן, ניהול שוטף של הזמנות יוצאות, תוך כדי מתן פקודות לפועלים, כשברקע שאלות טרדניות של לקוחות.

דוגמא נוספת: צבא ארה"ב פרסם מודעת דרושים ממחלקה מסוימת המנהלת אסטרטגיות מורכבות, בפרסום נכתב שדרושים בעלי ADHD שלפי הניסיון שלהם הצליחו יותר מאחרים במחלקה זו. התזזיתיות היא מתנה, אם יודעים למנף אותה למקומות הנכונים. הכריזמטיות,החדות, החריפות, המחשבה המהירה ודמיון עשיר – אם יודעים לנתב אותם כמו שצריך, יכולים כולם להיות מפתחות להצלחה. אנחנו רוצים לזהות את המפיק, הגאון, המנהל,  החוקר, שמתחבא בתוך הילד. הם ילדים שעובדים קשה יותר מכל ילד אחר, כך שברגע שמאפשרים להם להפנות את היכולות שלהם למקומות הנכונים, עוזרים להם להתגבר על הקושי ונותנים להם את הכלים לפרוץ קדימה  –השמים הם הגבול עבורם.

כושר היצירתיות

כושר היצירתיות מהווה נקודת חוזק של אנשים בעלי הפרעת קשב, שכן הוא יכול לאפשר הצטיינות במצבים המצריכים חשיבה מסתעפת ולהוות פיצוי על הקשיים. לאור זאת, העלאת המודעות ליכולות היצירתיות הפוטנציאליות של אדם בעל הפרעת קשב יכולה לתרום להערכתו העצמית ולהגביר את הישגיו. כושר יצירתיות גבוה הוא נקודת חוזק של אנשים בעלי הפרעת קשב‏ – ובהתאם לכך, אנשים בעלי הפרעת קשב יכולים להצטיין במטלות או מצבים המצריכים חשיבה מסתעפת בלתי מרוסנת‏. היצירתיות יכולה לאפשר לאנשים בעלי הפרעת קשב לפצות על הקשיים שהיא עלולה להציב בפניהם בחיי היום יום‏.

בתחומי היצירה ישנם אנשים רבים אשר הגיעו להישגים גבוהים והערכה ציבורית חרף הפרעת הקשב, ולעתים רבות אף בזכותה‏. להבנה טובה יותר של היכולת והפוטנציאל היצירתיים של אנשים בעלי הפרעת קשב יש השלכות חשובות‏. היא מאפשרת לזהות מסלולי קריירה המתאימים במיוחד עבור נקודות החוזק והחולשה של הפרעת קשב‏. העלאת המודעות של ילדים בעלי הפרעת קשב ליכולות היצירתיות הפוטנציאליות שלהם, יכולה לתרום להערכתם העצמית ואף להגביר את הישגיהם‏. הקושי להתמיד בקו מחשבה יחיד, המאפיין אנשים רבים עם הפרעת קשב, יכול לתרום ליצירתיות בכך שהוא מעלה את הסיכוי להגיע לשילובים מקוריים ורעיונות חדשים. הסיכוי של האדם להגיע לשילובים מקוריים ולרעיונות חדשים – גדל ככל שתודעתו מכילה פרטי מידע רבים יותר‏. השילוב של רמות מוסחות גבוהות עם רמת מיקוד נמוכה האופיינית להפרעת קשב, מאפשר הפקת כמות גדולה יותר של תגובות מקוריות. הוא  מפרה את החשיבה המסתעפת‏. כמו כן, הנמכה ביכולת העכבה הסמויה קשורה ליצירתיות גבוהה‏ משום שהיא מאפשרת את הזרימה החופשית של רעיונות המקושרת לחשיבה המסתעפת‏ וכמובן לא נשכח לעזור לילדים החביבים גם בחלקים שאנו פחות רואים בגלוי את הטוב שבהם, וגם שם נתן להם יד; ונדאג להתאים לכל אחד את התרופה שהכי עוזרת לו להתקדם, ואם יצטרכו לא נתעלם בחלק הלימודי בו הוא מתקשה .ובזה שאנו נכיר את המעלות שלהם ואת היחודיות שלהם ואנו נכוון אותם לדברים המוצלחים שבהם. זה יבנה אותם וייתן להם כוח להתמודד עם הקשיים שמלווים אותם, ולהצליח בכל המישורים.

בסיכומם של דברים : ה' יתברך ברא את עולמו בחכמה, לפעמים החכמה נסתרת ולא גלויה, והיא זאת שבונה ומייצרת ומיישבת את עולמו. אז ילדי ADHD   שלום לכם, אי אפשר בלעדיכם, את מה שאתה נותנים ומוסיפים לעולם, אין מי שיחליף אתכם. בהצלחה; ולהוריכם – צפוי שיהיה לכם הרבה נחת דווקא מהילד החכם הזה!!

הרשמה לסדנא

ההרשמה נסגרה

לפרטים על סדנאות נוספות ניתן להירשם בניוזליטר ונעדכן לקראת הסדנא החדשה

הרשמה למוקדנים ומוקדניות

הרשמה לגברים

הרשמה לנשים

לידיעתכם הסדנא כבר התקיימה
ניתן לעקוב כאן באתר לגבי סדנא נוספת לנשים