איך לדבר עם אדם אובדני

כאב נפשי ואובדנות הן תופעות שכיחות ומסוכנות, ולכן קיימת חשיבות רבה לזיהוי ואיתור מוקדם, שיאפשר התערבות וטיפול. חשוב לדעת כי אובדנות מגיעה בגלים ולכן אם נזהה את הסימנים בזמן, נוכל לטפל ואולי גם למנוע כאב נפשי ואובדנות עתידית.

חשוב לזכור: התאבדות היא פתרון קבוע (וטראגי) לבעיה זמנית – הניתנת לפתרון!

במקרים שאתם שומעים או נפגשים עם אדם שנמצא במצב קשה, חשוב להפיח בו תקווה ולהפנות אותו לקבל עזרה, במילים פשוטות ניתן להציל חיים!

ניתן לפנות לקבל עזרה בטלפון *3251, או בצא'ט כאן

במקרים של סיכון מידי יש לפנות למשטרה במספר 100 (במשטרה יש התמחות מיוחדת איך לעזור לאנשים במצבי סיכון אלו)

משרד הבריאות פיתח שאלון מיועד לקהל הרחב במטרה לאפשר לציבור לבחון מצבי סיכון אובדני ולהעריך רמת סיכון. מילוי השאלון יוביל לקבלת משוב והמלצות שיאפשרו פעולות מניעה והנגשת דרכי טיפול.

 

סימנים שיכולים להצביע על חשש לאובדנות:

1. דיבור על רצון למות או על תחושת חסר תקווה: אנשים ששוקלים להתאבד עשויים לדבר על תחושת חסר תקווה, חסר אונים או לכוד. הם עשויים להביע מחשבות על רצון למות או לסיים את חייהם, וייתכן שהם מתעסקים במוות.

2. פגיעה עצמית /התנהגות פזיזה או התנהגות מסוכנת: אנשים ששוקלים התאבדות עלולים לעסוק בהתנהגות מסוכנת, כמו נהיגה בפזיזות או נטילת סיכונים מיותרים.

3. נסיגה מחברים ובני משפחה: אנשים השוקלים התאבדות עשויים לפרוש מרשת התמיכה החברתית שלהם, כולל חברים ובני משפחה. הם עלולים להתבודד ולהימנע מפעילויות חברתיות שנהנו מהם בעבר.

4. מסירת חפצים או סידורים: אנשים שמתכננים להתאבד עשויים למסור את חפציהם או לערוך סידורים לענייניהם, כגון עדכון צוואתם או עריכת סידורי הלוויה.

5. הצגת שינויים קיצוניים במצב הרוח: אנשים הנאבקים עם מחשבות אובדניות עלולים לחוות שינויים קיצוניים במצב הרוח, כגון מעבר מעצוב מאוד לשמח מאוד. הם עשויים גם להיראות עצבניים או נסערים.

6. שימוש מוגבר בסמים או אלכוהול: אנשים הנאבקים עם מחשבות אובדניות עלולים לפנות לסמים או לאלכוהול כדרך להתמודד עם רגשותיהם. הם עשויים להגביר את השימוש בחומרים אלו או לעסוק בהתנהגויות מסוכנות אחרות.

7. הבעת רגשות של לכוד או שאין להם מוצא: אנשים הנאבקים עם מחשבות אובדניות עלולים להביע רגשות של לכוד או להרגיש שאין מוצא ממצבם.

8. עלייה בתוקפנות או עצבנות: אנשים ששוקלים להתאבד עלולים להיות תוקפניים או עצבניים יותר מהרגיל. הם עלולים להתפרץ על אחרים או להיות מתוסכלים בקלות.

9. שינויים פתאומיים בהתנהגות או באישיות: אנשים הנאבקים עם מחשבות אובדניות עלולים לחוות שינויים פתאומיים בהתנהגותם או באישיותם. הם עשויים להיות נסוגים או מודאגים יותר, או עשויים להיראות עצובים או חסרי תקווה מהרגיל.

10. הבעת רגשות של נטל לאחרים: אנשים ששוקלים התאבדות עשויים להביע רגשות של נטל לאחרים, או להרגיש שהם גורמים לבעיות לסובבים אותם.

חשוב לציין שייתכן שלא תמיד סימנים אלו קיימים, וכי נוכחות של אחד או יותר מהסימנים הללו אינה אומרת בהכרח שמישהו נמצא בסכנת התאבדות. עם זאת, אם אתה או מישהו שאתה מכיר חווה אחד מהסימנים הללו, חשוב לפנות לעזרה מיד. ניתן להתקשר למוקד מצוקה או לפנות לעזרה מקצועית לרופא או איש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

איך לדבר עם אדם אובדני:

חשוב להבין שאין גישה אחת שמתאימה לכולם לדבר עם אדם אובדני. עם זאת, יש כמה הנחיות כלליות שיכולות להיות מועילות במצבים אלה:

1. הקשיבו באופן אקטיבי ואמפתי: כשמישהו מדבר על המחשבות האובדניות שלו, חשוב להקשיב באופן אקטיבי ואמפתי. זה אומר להיות נוכח ברגע, לא להפריע, ולנסות להבין את נקודת המבט שלהם ללא שיפוט.

2. אמתו את רגשותיו: תנו לאדם לדעת שהרגשות שלו תקפים ושאתם מבינים עד כמה המצב שלו קשה. זה יכול לעזור להם להרגיש פחות לבד ויותר מובנים.

3. שאל שאלות פתוחות: שאל את האדם שאלות פתוחות כדי לעודד אותו לדבר יותר על רגשותיו וחוויותיו. זה יכול לעזור להם להרגיש שמעו ומבינים אותם.

4. הימנעו ממזעור רגשותיו: חשוב להימנע ממזעור רגשותיו של האדם או מלומר לו שפשוט "להיחלץ מזה". זה יכול לגרום להם להרגיש אפילו יותר מבודדים וחסרי תקווה.

5. הציעו תמיכה ומשאבים: תן לאדם לדעת שאתה שם כדי לתמוך בו ושיש משאבים זמינים לעזור לו. זה יכול לכלול מוקדי משבר, אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש וקבוצות תמיכה.

6. עודדו אותם לפנות לעזרה מקצועית: חשוב לעודד את האדם לפנות לעזרה מקצועית למשל רופא או איש מקצוע בתחום בריאות הנפש. תן להם לדעת שזה בסדר לבקש עזרה ושאין שום בושה לפנות לטיפול.

7. באם אתם חוששים שהאדם בסיכון אל תהסס לפנות למשטרה או למוקד מצוקה!

8: אם קיבלת מחבר הודעה אובדנית, אל תתעלמו, ראשית תגיבו לו בחזרה מסר של תקווה ונחמה שנית דווחו למשטרה על מנת שיכלו לעזור לו, הנה כמה משפטים שאפשר להגיב במקרים אלו:

אני כאן בשבילך, ואכפת לי ממך.
– אתה לא לבד בזה. אנשים רבים נאבקים עם רגשות דומים, ויש עזרה זמינה. צריך הרבה כוח כדי להושיט יד, ואני גאה בך שעשית זאת.
– מה שאתה עובר, זה זמני, וזה יעבור. יש אנשים שרוצים לעזור לך, ויחד נוכל למצוא דרך לעבור את זה.
– אתה יקר ואהוב, ושווה לחיות את חייך. בבקשה אל תוותר. יש תקווה לעתיד טוב יותר, ואנחנו יכולים לעבוד על מנת להגיע לשם ביחד.
– בוא נדבר יותר על מה שקורה ואיך נוכל לתת לך את העזרה שאתה צריך

חשוב לזכור שדיבור עם אדם אובדני יכול להיות קשה וסוחט רגשית. זה בסדר לבקש תמיכה גם לעצמך, בין אם זה אומר לדבר עם חבר או בן משפחה, או לבקש עזרה מאיש מקצוע ניתן לפנות 24 שעות לצאט באתר זה או בטלפון *3251

 

מאמר עיון בנושא בשם מה תגיד לאדם על הגג

הדרכה מפורטת איך לדבר עם אדם אובדני באתר למניעת אובדנות

 

הרשמה לסדנא

ההרשמה נסגרה

לפרטים על סדנאות נוספות ניתן להירשם בניוזליטר ונעדכן לקראת הסדנא החדשה

הרשמה למוקדנים ומוקדניות

הרשמה לגברים

הרשמה לנשים

לידיעתכם הסדנא כבר התקיימה
ניתן לעקוב כאן באתר לגבי סדנא נוספת לנשים